Iepirkšanās internetā ir uz palikšanu

2021. gada 20. aprīlis

Einārs Stavro
BlueOrange E-komercijas pārvaldes vadītājs

2020.gads un vispasaules COVID-19 pandēmijas vilnis mainījis daudzus mūsdienu dzīves aspektus, un tā ietekme uz sociālajiem un ekonomiskajiem procesiem visā pasaulē bijusi milzīga. E-komercija ir viena no jomām, kas ierobežojumu ietekmē piedzīvojusi straujāko izaugsmi. Lai gan iepirkšanās internetā pēdējo gadu laikā uzrādījusi stabilu pieaugumu gan Latvijā, gan citviet pasaulē, pagājušajā gadā Latvijā reģistrēts ekomercijas izaugsmes rekordlēciens: Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka 2020.gadā interneta vidē iepirkās 62,8% iedzīvotāju, kas ir par 9% vairāk nekā gadu iepriekš.

Interneta pirkumu popularitātes pieaugums lielākoties bija saistīts ar ārkārtējās situācijas noteikšanu un ierobežotajām iespējām daudzas preču grupas iegādāties klātienē. Slēgti veikali, restorāni un citas iestādes. Lai saglabātu klientus un zināmu naudas plūsmu, uz interneta vidi pērn bija spiesti pārcelties arī tie uzņēmumi, kuri to tobrīd vēl neplānoja. Ierobežojumiem turpinoties, e-komercijas vilnis turpina augt. Notiekošās pārmaiņas daudziem likušas aizdomāties, vai šis ir tikai īslaicīgs pieauguma burbulis, kas varētu sprāgt līdz ar ierobežojumu atcelšanu, vai arī iepirkšanās paradumi varētu būt mainījušies uz palikšanu. Lai gan fizisko veikalu pilnīgu izzušanu tuvākajā nākotnē prognozēt diez vai ir pamats, virkne tendenču e-komercijas vidē Latvijā liek domāt, ka vairāk taisnības ir otrajā apgalvojumā: 

Internetā pērk preces, kuras agrāk pirka klātienē

Līdz ar pandēmijas ierobežojumu ieviešanu iedzīvotāji internetā sākuši iegādāties lietas, ko līdz šim, vismaz Latvijā, labprātāk iegādājās klātienē. To vidū ir arī pārtika un saimniecības preces. Piemēram, “Maxima Latvija” dati rāda, ka šī gada janvārī veikalus apmeklēja 26-31% mazāk pircēju nekā pirms gada, tai pašā laikā uzņēmuma interneta veikala barbora.lv klientu skaits pieaudzis vairāk nekā trīs reizes. Attālinātā iepirkšanās tirgotājus spiedusi investēt interneta veikalu attīstībā – lai atrast un iegādāties vēlamo preci pircējam būtu maksimāli vienkārši un ērti. Līdz ar interneta veikalu platformu attīstību likumsakarīgi pieaug arī pircēju skaits. Liela daļa no viņiem, apjautuši attālinātās iepirkšanās priekšrocības, diez vai atgriezīsies veikalos arī pēc ierobežojumu atcelšanas. Vismaz ne tik bieži, kā bija ierasts pirms pandēmijas. Kāpēc tērēt ikdienā tik dārgo laiku gariem klejojumiem pa veikalu un vajadzīgo produktu atrašanai, ja savu pirkumu grozu ērti vari salikt internetā, samaksāt un ierasties tam pakaļ ērti sapakotam sev ērtā laikā vai izvēlēties piegādi mājās? Arī piegādes nosacījumi, mazumtirdzniecības veikaliem konkurējot savā starpā, ir ļoti demokrātiski. Ģimene, kura reizi nedēļā saliek pirkumu grozu nedēļai, viegli sasniedz bezmaksas piegādei nepieciešamo summu.

Pieaug tiešā tirdzniecība: lielie mazumtirgotāji konkurē ar mājražotājiem, ražotājiem.

Ražotājiem un mājražotājiem attīstot savas interneta tirdzniecības platformas, tiek apieti lielie mazumtirgotāji un interneta veikali, un ražotāji interneta vidē konkurē par pircēju uzmanību tiešā veidā. Viens no indikatoriem, kas liecina par šo tendenci, ir arī jaunu domēna vārdu reģistrācijas aktivitāte: pērn vien Latvijā reģistrēti 39 170 jauni “.lv” domēna vārdi, kas ir par 11,3% vairāk nekā gadu iepriekš. Pie tam lielākā aktivitāte vērojama tieši 2020.gada sākumā un beigās, kas sakrīt ar stingrāko ierobežojumu laiku. Interneta tirdzniecība gan lielākiem, gan mazākiem ražotājiem paver iespējas komunicēt ar saviem patērētājiem pa tiešo, papildus izmantojot arī sociālo tīklu un interneta meklētāju reklāmas un auditorijas filtrēšanas iespējas. Izveidojot stabilu klientu plūsmu, ražotāji šo savu produktu iegādes iespēju noteikti saglabās arī nākotnē, tādējādi izvairoties arī no vairumtirgotāju prasītajām komisijas maksām un citām ar fizisku veikalu uzturēšanu saistītajām izmaksām.

Mainījusies interneta lietotāju demogrāfija

Līdz ar ierobežojumiem internets daudzās preču un pakalpojumu grupas ilgstoši bija vienīgais rīks, kā patērētājiem pie kārotās lietas tikt. Tādējādi tiešsaistes iepirkšanās prasmes bija spiesti apgūt arī tie cilvēki, kuri internetu šādām vajadzībām pirms tam nelietoja – pārsvarā vecāka gadagājuma cilvēki. Līdzīgi kā citās vecuma grupās, arī šī, apjaušot tiešsaistes iepirkšanās priekšrocības, to, visdrīzāk, turpinās izmantot arī pēc ierobežojumu beigām.


Kā notiek e-komercijas pakalpojuma nodrošināšana?

Lai mājaslapā vai interneta veikalā būtu iespējami pircēju norēķini ar karti, pirmais ražotāja vai tirgotāja solis ir sazināties ar banku, lai noslēgtu līgumu par šī pakalpojuma nodrošināšanu. Banka izvērtē tirgotāju un konkrēto mājaslapu, iesaka, kā pareizāk izstrādāt saistību atrunas un privātuma politiku, ko nepieciešamas definēt pirms pakalpojuma nodrošināšanai, veic savas norēķinu sistēmas un konkrētās mājaslapas integrāciju, kas nodrošina drošu maksājumu iespējamību.


Būtiskākās tiešsaistes maksājumu priekšrocības tirgotājam un pircējam:

• Analīze: bankas e-komercijas portālā tirgotājs redz detalizētu informāciju par savā interneta veikalā veiktajiem darījumiem - aktīvākajiem pirkumu laikiem pa dienām, stundām, sezonām. Datu analīze palīdz plānot piegādes, īpašos piedāvājumus un citus ar interneta veikala loģistiku saistītos jautājumus.


• Iespējas palielināt apgrozījumu: pētījumi rāda, ka cilvēki interneta vidē naudu tērē vieglāk (vidējais iepirkumu grozs ir lielāks), nekā maksājot ar karti vai skaidrā naudā veikalā. Pēc pieejamiem datiem redzams, ka vidējā pirkuma groza apmērs ir līdz pat divām reizēm lielāks, nekā tas ir fiziski veikalā. Eurostat” apkopotie dati liecina, ka pirkumu skaits internetā, kurus veic eiropieši, ir stabili audzis visus iepriekšējos gadus, taču tieši pērn ir pārkāpta 70% robeža. Proti, pērn vismaz vienu pirkumu internetā ir veikuši 72% Eiropas Savienības (ES) iedzīvotāju, kuri izmanto internetu. Interneta pirkumi pircējiem ir izdevīgi arī tāpēc, ka iespējams salīdzināt līdzīgu preču piedāvājumus dažādās interneta vietnēs un interneta veikali pieejami bez darba laika ierobežojuma.


• Drošība pircējiem:
maksājumu kartes iesaiste pirkuma nodrošināšanā nozīmē lielāku drošību preces vai pakalpojuma pircējam. Pircējs vēlāk var apstrīdēt jebkuru ar maksājuma karti veiktu darījumu: Ja prece pircējam netiek piegādāta, neatbilst norādītajai kvalitātei vai citos gadījumos, tai skaitā krāpniecisko, pircējs var būt drošs, ka banka iesaistīsies šīs problēmas risināšanā.


• Tūlītēja informācijas pieejamība: pateicoties tiešsaistes informācijas apmaiņai, darījumus, kuri veikti internetā, ir viegli pārskatīt. Tirgotājiem ir pieejams rīks, kurā ir iespēja redzēt noslēgtos, nepabeigtos un neapstiprinātos darījumus. Ja darījums ir bijis veiksmīgs, tajā pašā laikā var uzsākt preces izsūtīšanu klientam, zinot, ka nauda par darījumu ienāks kontā bez aizķeršanās.

E-komercijas aspekti, par ko tirgotājam jādomā jau laikus

Lai gan e-komercijas vide tirgotājiem paver lielas iespējas, interneta veikala izveide ir saistīta ar finansiāliem ieguldījumiem, par kuru pārdomātu izlietojumu īpaši jādomā mazajiem tirgotājiem un ražotājiem. Tāpat jau laikus jāizvērtē jautājumi, kas saistīti ar interneta veikala uzturēšanu, lietotāju privātumu un konkurētspēju:

• Mājaslapu kvalitāte un uzturētājs: tirgotājiem konkurējot savā starpā, īpaši aktualizējas mājas lapu kvalitātes jautājums. Tām jābūt pircējam pārskatāmām, ērtām un vienlaikus drošām – bankas un karšu maksājumi iespējami tikai tām mājaslapām, kas atbilst zināmiem e-drošības standartiem. Šo lietu sakārtošana jebkuram uzņēmumam nozīmē investīcijās: IT speciālista vai IT uzņēmuma algošana pirmajā e-komercijas pakalpojuma pieslēgšanas reizē un turpmāk, vai jau gatavu tirdzniecības platformu izmantošana, kas saistīta ar ikmēneša abonēšanas maksājumiem. Pasaulē populārākās tirdzniecības platformas Shopify, WordPress u.c. piedāvā jau gatavus mājaslapu moduļus, kas ļauj savām vajadzībām ērti pielāgot vizuālo noformējumu, saturu un preču aprakstus. Lai gan abonēšanas maksa ir regulārs maksājums, platformu uzturētājs savā pusē parūpējas par visiem e-vides drošības un ērtuma jautājumiem. Šādi būvētiem interneta veikaliem bankas e-komercijas pakalpojuma pieslēgšana ir ātrs un viegls process, un uzturētājs par visu normu atbilstību savā pusē parūpējas arī dažādu izmaiņu gadījumā nākotnē. Tādējādi gatavu moduļu uzturētāju pakalpojumi ir piemēroti mazākiem tirgotājiem, kuri nevēlas uzturēt savu IT komandu.

• Pircēja privātums: liela daļa interneta veikalu pirms pirkuma veikšanas lietotājiem pieprasa obligātu autorizēšanos, proti, sava vārda, dzimšanas datu, kontaktinformācijas un cita veida informācijas norādīšanu. Tikmēr daļa pircēju interneta vidē joprojām ir ļoti piesardzīgi attiecībā uz datiem, ko par sevi sniedz interneta tirgotājam, īpaši gadījumos, kad tiešsaistē vienlaikus veic norēķinus ar karti un bankas starpniecību. Šādā situācijā priekšroka ir tiem interneta tirgotājiem, kuri no lietotāja nepieprasa šādu sensitīvu informāciju un konta izveidi, un pirkumu tiešsaistē ļauj veikt arī bez autorizācijas jeb anonīmi. Tas samazinās pamesto grozu.

• Konkurence par pircēju, kur uzvar stiprākais: lai gan līdz ar e-komercijas attīstības lēcienu interneta vidē nonākuši pircēji, kuri tur agrāk nebija, vietējie tirgotāji interneta vidē nonāk tiešā konkurencē ar līdzīgiem ražotājiem un pakalpojumu sniedzējiem ne tikai no Latvijas, bet citām valstīm, tāpēc īpaši aktualizējas jautājums ne vien par preces, bet arī interneta veikala kvalitāti ar tādiem aspektiem kā produktu apraksti, lietošanas ērtums, operativitāte, tiešsaistes klientu serviss un piegādes ātrums. Tādējādi interneta tirgotājam pirms pakalpojuma uzsākšanas jāizvērtē savas iespējas šo pakalpojumu nodrošināt kvalitatīvi un ātri. 

Noslēgumā – par bankām kā partneriem.

Ikvienam uzņēmējam, kurš plāno attīstīt savu biznesu e-komercijā, nepieciešama banka kā uzticams partneris ātriem un drošiem norēķiniem. Latvijas lielākās bankas nemitīgi attīsta e-komercijas pakalpojumu, lai tas klientiem būtu iespējami ērtāks un efektīvāks. Banka BlueOrange ir šo banku vidū un šobrīd piedāvā e-komercijas pakalpojumu bez abonēšanas maksas un ātru integrāciju, kā arī izdevīgus noteikumus POS termināļu nomai. Šos pakalpojumus var izmantot kā BlueOrange bankas klienti, tā arī citu banku klienti bez papildus kontu atvēršanas.

Neapšaubāmi, visizsmeļošākās atbildes uz jebkuriem jautājumiem iegūstamas tiešajā komunikācijā. E-komercijas jautājumu precizēšanai banka BlueOrange piedāvā tiešo zvanu vai WhatsApp saziņu pa tālr. 27007122

Vēlies saņemt īpašo piedāvājumu?

Pieteikties