Septiņas idejas zaļākai un videi draudzīgākai biroja ikdienai

2024. gada 10. aprīlis

Uzņēmumi rada ietekmi uz vidi ne tikai ražojot produktus vai sniedzot pakalpojumus, bet arī strādājot ikdienā birojā. Dažkārt pat dažu ieradumu maiņa var radīt lielu resursu ietaupījumu un sniegt būtisku ieguvumu videi nesaražotu atkritumu vai nepatērētu resursu veidā. Kā padarīt biroju dabai un videi draudzīgāku? Ar noderīgām idejām, kas pārbaudītas arī pašu uzņēmumā, dalās šī gada Lielās Talkas ģenerālsponsora BluOr Bank personāla vadītāja Natālija Kursiša.

“Mūsu pieredze rāda, ka ilgtspējas politikas iedzīvināšana uzņēmumā palīdz izveidot labvēlīgu darba vidi, piesaistīt un saglabāt talantīgus darbiniekus, uzlabot viņu labklājību, kā arī ilgtermiņā būtiski optimizēt izmaksas un samazināt negatīvo ietekmi uz vidi. Uzņēmums to var darīt ļoti daudz un dažādos veidos, lai radītu videi draudzīgāku biroja ikdienu. Kas vēl jo svarīgāk – to novērtē arī darbinieki,” stāsta Natālija Kursiša.


1. Atteikšanās no vienreizlietojamiem traukiem

Ērtības un higiēnas apsvērumi, kas praksē ieviesušies pandēmijas laikā, nozīmē, ka nereti birojos ikdienā tiek izmantoti vienreizlietojamie trauki. Dažkārt vienreizlietojamās glāzītes novietotas arī pie ūdens uzpildes automātiem. Pietiek kaut reizi parēķināt, cik daudz lieki patērētu resursu un atkritumu nozīmē kaut viena dzimšanas dienas kūka 40 cilvēku kolektīvā, lai šo praksi pārvērtētu! 

BluOr Bank no vienreizlietojamajiem traukiem ir atteicies biroja ikdienā – ūdens, kafija vai tēja tiek pildīta savās personīgajās krūzēs. Tāds pats princips tiek ieviests arī kolektīva saliedēšanas pasākumos brīvā dabā – kā nekā dakšiņa un sava krūzīte, ko aiznest mājās izmazgāt, nesver nemaz tik daudz!


2. Dzēriena depozīts labdarības mērķiem

Dzērienu depozīta sistēmas ieviešana Latvijā palīdz dabai kļūt tīrākai, tāpēc par iepakojumu vākšanu vērts domāts ne tikai savās mājās, bet arī birojā. Pie tam šo rīcību uzņēmums var pārvērst kādā kopīgā iniciatīvā. Piemēram, BluOr Bank birojā dzērienu depozīta iepakojumi tiek vākti un kopīgi nodoti pārstrādei, lai iegūtos līdzekļus pārvērstu pārtikas grozos ģimenēm ar bērniem ar īpašām vajadzībām. Bankas darbinieki iniciatīvā labprāt iesaistās un iepakojumus pēc lielākiem pasākumiem mājās mēdz nogādāt uz darba vietu. Rezultātā izdodas divi labie darbi vienlaikus.


3. Lieki izdrukāts pat pārstrādāts nav zudis!

Kāds ASV pērn veiktais pētījums liecina, ka līdz pat 30% izdrukātu materiālu tā arī paliek pie printera neviena neizmantoti! Uzņēmumā, kurā ir vairāk nekā 200 darbinieki, kā tas ir BluOr Bank gadījumā, neapdomīga printera darbināšana var nozīmēt milzīgu papīra, elektrības un dabas resursu patēriņu. Printera tintes kasetes, lai gan atkārtoti uzpildītas un nodotas pārstrādei, satur daudz dabai kaitīgu vielu. Tāpēc uzņēmums mērķtiecīgi ievieš dažādas digitālas informācijas aprites iniciatīvas un ikdienā aicina darbiniekus printeri lietot ar apdomu. Par to, kā samazināt papīra produktu patēriņu, tiek domāts arī citos veidos, piemēram, izvēloties digitāli abonētus žurnālus un presi vai digitāli parakstot un uzglabājot dažādus dokumentus.


4. Kopīga makulatūras vākšana

Pasta piegādāti reklāmas bukleti, izdrukas un piezīmju papīrs, – pat digitalizācija un apdomīga printera darbināšana nozīmē to, ka vidējā birojā aptuveni 70% atkritumu veido tieši papīrs. Tas ir viegli pārstrādājams materiāls, tāpēc svarīgi to nodot pārstrādei, īpaši, ja šādi izdodas īstenot vairākus labdarības mērķus uzreiz. BluOr Bank daļu makulatūras regulāri nogādā dzīvnieku patversmē “Ulubele”, kur to tālāk nodod pārstrādei, tādējādi patversmei saņemot arī nelielu finansiālu atbalstu.


5. Priekšroka lietām no atkārtoti pārstrādātiem materiāliem

Uzņēmumi par savu redzamību un atpazīstamību rūpējas dažādos veidos. Viens no tiem ir arī reprezentatīvu materiālu un suvenīru izgatavošana. Kāpēc gan arī to nedarīt videi draudzīgākā veidā? Pirmkārt, pārdomāt, vai konkrētā lieta tās saņēmējam tiešām būs noderīga? Atkārtoti uzpildāma ūdens pudele noteikti būs labāka izvēle nekā kalendārs ar konkrētā uzņēmuma logo, kādu klients vai partneris gadu mijā, iespējams, saņēmis jau ne vienu vien!

BluOr Bank reprezentatīvo priekšmetu izvēlē dod priekšroku tādiem, kas gatavoti no atkārtoti pārstrādātiem materiāliem – piemēram, uzņēmuma maratona komandas krekliņi un lietussargi. Taču vēl jo labāk: ieteicams pārdomāt, vai partnerības attiecību veicināšanas labad tiešām nepieciešams papildu dabas resursu patēriņš? Ar šādu pārliecību bankas Ziemassvētku sveiciens partneriem jau vairākus gadus ir digitāli izsūtīts apsveikums, dāvanām plānoto budžetu ziedojot labdarībai. “Esam pārliecinājušies, ka arī mūsu partneri ir priecīgi netieši piedalīties šādā labdarības iniciatīvā,” saka Natālija Kursiša.


6. Dabai draudzīgi kolektīva saliedēšanas pasākumi

Svaigs gaiss un kustības ir lielisks instruments aizraujošiem kolektīva saliedēšanas pasākumiem – protams, atraktīva tematiskā balle ir vajadzīga, taču pārgājiens gar jūru vai mežā, kopīga dalība Lielajā talkā vai orientēšanās pasākumi noteikti ir daudz aizraujošāka un motivējošāka nodarbe. BluOr Bank pieredze rāda, ka vislabākās darbinieku atsauksmes ir tieši par šādiem – dabā aktīvi pavadītiem pasākumiem.


7. Ūdens automāti kopīgai lietošanai

Svaiga ūdens uzpildes automāti ir lielisks veids, kā samazināt saražotās plastmasas daudzumu. BluOr Bank darbiniekiem katrā stāvā pieejami auksta, gāzēta un karsta ūdens automāti, no kuriem uzpildīt savas atkārtoti uzpildāmās dzērienu pudeles. Ja pieņem, ka viens darbinieks dienā izdzer vismaz vienu pudeli ūdens un to pareizina ar 20 darba dienām un 200 darbiniekiem, nav grūti izrēķināt, ka tāds viens bankas kolektīvs mēnesī samazina atkritumu apjomu par 4000 plastmasas pudelēm!