7 e-komercijas izaicinājumi 2017. gadā
2017. gada 27. marts
Pagājušais gads ir norādījis globālajam finanšu tirgotāju sektoram virzienu uz patērētāju pieejamības paplašināšanu: viss darījumu ērtumam un aizsardzībai.
NFC* bezkontakta maksājumu tehnoloģija, kas ieviesta tūkstošos mazumtirdzniecības vietās visā Baltijā, ir ievērojama lokālā pazīme “viedās iepirkšanās” segmenta attīstībā. Starp citu, skaidrās naudas norēķini Baltijas valstīs samazinājušies līdz 45% pretstatā maksājumu karšu kontu norēķiniem un nebanku norēķinu pakalpojumiem. Dinamiski aug arī tiešsaistes maksājumu segmenti, kas ir saistīts ar servisu darbības uzlabošanos, jaunām atklāsmēm, tehnoloģijām un loģistikas shēmām.
2017. gadā parādīsies jauni pakalpojumi un servisi, kas padarīs transakcijas vēl komfortablākas, drošākas, ātrākas. Piedāvājam nelielu pārskatu par to, kā šie jauninājumi ietekmēs patērētāju un tirgotāju ikdienu.
Izaicinājums Nr. 1. Ieprogrammēta balss jeb bots
Facebook, WhatsApp, Twitter, Google, eBay un AliExpress konkurē pirkumu jomā, ieviešot integrētas sarunu programmas, kas palīdz iepirkties, veikt rezervācijas, apkalpot klientus. Patērētājs iepazīstas un mācās sarunāties ar interneta robotiem jeb botiem.
Ja ticam NYT** un citu ietekmīgu amerikāņu mediju apgalvojumiem par to, ka tieši Facebook tīklā ieprogrammētie roboti ir mudinājuši vēlētājus balsot par republikāņa Trampa kandidatūru ASV 45. prezidenta vēlēšanās, tad šie boti ir visu globālo finanšu tehnoloģiju un tirgotāju avangardā.
Boti dodas mazumtirdzniecības segmentā: viena no pirmajām ir bijusi tiešsaistes apģērbu tirdzniecības telpa Spring, kas izstrādāja un ieviesa dzīvo ziņojumu apmaiņu, kā arī personālo tirdzniecības servisu Spring Bot. Šī ir “sarunu tirdzniecība” – modelis, kas imitē pārdošanu “no klienta klientam” (С2С). Vai Jums vajadzīgas krosenes? Vai dodat priekšroku Nike vai Adidas? Un tā tālāk.
Izaicinājums Nr. 2. Mākslīgais intelekts
Tas ir sasniedzis līmeni, kurā spēj būt noderīgs daudzu cilvēku ikdienā. Jūs varat salīdzināt dažādus palīgus un to balss sarunas iespējas: Alexa un Echo no Amazon, Siri no Apple, Cortana no Microsoft, kā arī Google Home. Pētnieki apgalvo, ka cilvēka dialogs ar mašīnām dzēš robežas, patērētājiem uztverot robotus kā mākslīgus veidojumus.
Kā tas ietekmēs tirgotājus? Daļa no lielajiem Eiropas interneta veikaliem drīz iegādāsies savus mākslīgā intelekta risinājumus. To pielietošanas joma ir daudz plašāka par e-komerciju: pēc tiešsaistes komersantiem to izdarīs bankas un citi finanšu tehnoloģiju uzņēmumi. Aptuveni 2020. gadā mākslīgo intelektu izmantos visi finanšu servisi.
Izaicinājums Nr. 3. Mobile. Mobile. Mobile.
Viedtālrunis vienmēr ir kopā ar mums: pēc statistikas ziņām mēs izmantojam to vidēji 5 stundas diennaktī.
2017. gadā mobilo ierīču datu plūsma apsteigs stacionāro datoru datu plūsmu. Piemēram, Google jau paziņojusi par pirmā mobilā tīmekļa indeksa ieviešanu pēc analoģijas ar pasta indeksiem. Ir tendence izveidot jaunas unikālas lietotnes tieši viedtālruņiem nevis pielāgot stacionāro datoru lietotņu versijas mobilajām ierīcēm, kā tas bija pirms gada vai diviem. Lietotnes kļūst mazāk orientētas nevis uz funkcionalitāti kā tādu, bet uz to, lai kļūtu par ikdienas sastāvdaļu. Šīs tendences izmanto arī mūsdienīgas bankas, piedāvājot vēl ērtākus, ātrākus un efektīvākus risinājumus – piemēram, mobilā Internetbanka, mobilais Digipass utt.
Tādām maksājumu sistēmām kā Bilderlings Pay jāiztur sīva konkurence, modernizējot savas mobilās lietotnes saskaņā ar klientu vajadzībām. Un tiešām – mobilo ierīču skaits tirgū jau pārsniedz stacionāro ierīču skaitu.
Izaicinājums Nr. 4. Mobilie maksājumi – šeit un visur.
Apple Pay, Samsung Pay un Android maciņu lietotnes strādā ar NFC* bezvadu sakaru protokolu. Maksāt ar viedtālruni ir viegli, ērti un droši. Ierīce apmainās ar POS termināli nevis ar kartes datiem, bet ar īslaicīgām atslēgām – traucējot noziedzniekiem pārtvert sensitīvu informāciju.
Dažu Latvijas banku maksājumu karšu sistēmas jau izmanto PayPass – tehnoloģiju, kas ļauj apmaksāt pirkumu ar vienu pieskārienu. Šis ir pārejas solis, pirms samaksai izmantot viedtālruni. NFC servisi attīstīsies, padarot iepirkšanās procesu vieglāku. Veikalos parādīsies termināli, kas ļauj norēķināties bez kases – pircējs pieliks pie termināla pirkuma svītrkodu un apmaksās to ar savu viedtālruni vai viedo pulksteni.
Pirmais veikals bez kases ir gaidāms ASV jau šogad – tas būs iespējams, pateicoties iBeacon, kas tiek pieslēgts viedtālrunim, un RFID*** radio etiķetēm, kas sistēmai ziņos par pirkuma groza saturu. Ar dažiem papildinājumiem šī sistēma tiks izmantota arī tiešsaistes veikalos – maksājot par preci, arī svītrkodu ir iespējams nolasīt ar mobilo lietotni. Maksājuma servisi pielāgosies šiem jaunajiem izaicinājumiem tāpat kā mūsdienīgās bankas, kas liek likmi uz e-komercijas pakalpojumu attīstību.
Izaicinājums Nr. 5. Cīņa par lojalitāti
Pētījumi liecina, ka viedtālruņa bezkontakta maksājumu “sāpju slieksnis” ir zemāks, salīdzinot ar skaidrās naudas vai maksājumu kartes norēķiniem. Tādēļ mobilās lietotnes un tirgotāji aktīvāk stimulēs spontānos pirkumus. Pretī tiek piedāvāti klienta lojalitātes bonusi, kā to dara mobilo maksājumu novators Starbucks.
Šis ASV kafejnīcu tīkls ir sakārtojis maksājumu sistēmu, ieviešot lojalitātes programmu. Šobrīd 22% Starbucks klientu maksā ar lietotni, tāpēc ienākumu izaugsme sasniegusi 12%. Papildus tīmeklī tiek vākta informācija par klienta ieradumiem, garšām, maksājumu summām utt., tādējādi personificējot patērētāju, lai nodrošinātu kvalitatīvāku apkalpošanu. Tas noved pie mobilās pārdošanas attīstības. Kafejnīcas, viesnīcas un pakalpojumu sektora uzņēmumi ieviesīs līdzīgus servisus mobilo lietotņu īpašniekiem.
Izaicinājums Nr. 6. Sociālā pārdošana
Saskaņā ar pētnieku secinājumiem pārdevēji, kas izmanto sociālos tīklu pārdošanas procesa ietvaros, noslēdz par 25% vairāk darījumu. Facebook finanšu direktors Deivids Vēners (David Wehner) nesen norādījis, ka slodze (reklāmas relatīvais apjoms salīdzinājumā ar lappuses saturu) kļūs mazāk efektīva 2017. gada otrajā pusē.
Sociālā pārdošana diez vai iekaros masīvu tirgus daļu 2017. gadā, tomēr e-tirgotāji turpina ieguldīt segmentā, sagaidot tendences uzplaukumu. Daži sociālie tīkli tiešām nodrošinājuši labu pirkumu izaugsmi, tai skaitā pateicoties virālajai reklāmai.
Izaicinājums Nr. 7. Ekstra piegāde
Preču piegāde, izmantojot dronus, pagaidām paliek mūsu nepiepildītais sapnis. Forrester pārskatā norādīts, ka 29% patērētāju ir gatavi maksāt vairāk par piegādi pirkuma veikšanas dienā. UberRush pakalpojums jau pelna, pateicoties šai tendencei – tiesa, šobrīd vēl tikai dažos ASV štatos. Baltijā un Skandināvijā preču piegādi 2017. gadā tehniski varētu nodrošināt autovadītāji, kas piedalās Taxify sistēmā.
Piegāde dienas laikā pēc maksājuma veikšanas būs viens no pamata virzieniem elektroniskās komercijas attīstībā. Maksājumu servisi pielāgosies loģistikas augošajam ātrumam, noslēdzot servisa līgumus ar uzņēmumiem, kas darbojas pēc Uber modeļa. Kopumā tā sauktā “uberizācija” kā aizvadītā gada jaunatklājums loģistikā šobrīd ir visvairāk gaidītais attīstības virziens. Dronu lietošana ikdienā gan paliek mūsu gaišā nākotne.
*NFC (Near Field Communication) – tuvā darbības lauka sakari.
**NYT (The New York Times) – izdevums ASV.
***RFID (Radio Frequency IDentification) – radiofrekvenču identifikācija
Publikācija sagatavota sadarbībā ar Bilderlings Pay un izmantojot starptautisko pētījumu materiālus.